Lars berättar

Vad gör vi egentligen här på Make IT? Den här månaden har vi pratat med Lars Ahlqvist på IT-support och bett honom berätta lite om vad han gör för våra kunder.

Namn: Lars Ahlqvist

Jobbar med: IT-support

Fritidsintressen: Jag har en son på tio år, han spelar mycket datorspel så det händer att vi spelar tillsammans. Annars kör jag mycket motorcykel, har en Kawasaki 900, en fin gammal sporthoj. Och så gillar jag musik och hi-fi. På stereon är det hårdrock som gäller.

Vad jobbar du med?
Jag sitter i IT-supporten och hjälper kunder när de har frågor eller problem. Det blir ofta enklast om jag kopplar upp mig på kundens skärm, så att vi ser samma sak båda två medan jag reder ut det som ska fixas. Då gäller det för mig att ha ganska stor kunskap för att känna till och navigera i de olika systemen och miljöerna som alla olika kunder sitter med. Det gör i sin tur mitt arbete väldigt omväxlande.

Hur märker kunden av det du gör?
De flesta som hör av sig är inte ”datormänniskor”, de vill bara kunna använda sina system och IT-verktyg utan att kika under huven. Och de behöver inte ha mer avancerade kunskaper. När jag ger support försöker jag alltid att se det ur kundens synvinkel, att se deras behov. Därför händer det också, när jag löser ett problem, att jag samtidigt upptäcker sätt att förenkla IT:n för kunden. En förbättring som gör deras eget arbete mindre krångligt.

Varför ska man välja Make IT som IT-partner?
Vi vet att alla företag är unika, alla har sina egna behov. Och vi vill kunna tillgodose de olika behoven, snarare än att sälja samma system till alla. Det viktiga för oss är att se till så att varje kund får en lösning som passar dem bäst. Skulle de sedan stöta på ett problem eller en fråga så finns vi här och hjälper till att lösa det.